Skapa en ergonomisk arbetsplats   
Specialmaterial

Skapa en ergonomisk arbetsplats  

Att skapa en miljö som utstrålar produktivitet och håller dig och dina kollegor så bekväma som möjligt utgör grunden för en ergonomisk arbetsplats. Att försäkra dig om att dina anställda är bekväma och vet hur man jobbar vid ett skrivbord utan att få långsiktiga skador kan hålla dina kostnader nere. Detta eftersom det kan eliminera risken för smärta och värk i skelett och leder – bevisade symptom vid muskuloskeletala sjukdomar – och potentiellt leda till en minskning i ersättning för arbetsrelaterade skador.

10 bra tips för enkel ergonomi

 

Med så många snabba och enkla vägar till en mer ergonomisk miljö på ditt kontor tillgängliga, är tiden inne för att stärka din arbetsstyrka så effektivt och verkningsfullt som möjligt. Här är några viktiga huvudområden att beakta:

 

Stol

the-chair_se
  1. Bra hållning – säg till om du ser någon av dina anställda sjunka ihop i kontorsstolen. Be personen att rätta till hållningen eller använda ryggstöd. Genom att lägga onödig tyngd på den nedre delen av ryggen kan du orsaka dig själv stor skada. Sitt därför rak i ryggen och fokusera på att ha rätt hållning. Det hjälper dig även att fokusera och koncentrera dig.

 

  1. Rulla närmare – om du sitter långt ifrån ditt skrivbord så att du tvingas sträcka dig efter din kaffekopp eller mapp, blir det svårare att ha rätt hållning eftersom du hela tiden måste sträcka dig onödigt långt över skrivbordet. Rulla närmare istället, så får du bra hållning. Hur nära skrivbordet du bör sitta beror på vilken typ av möbel du har – följande möbler kan ändra på detta:

 

  • En passiv stol – din standard skrivbordsstol
  • En aktiv stol – utformad så att kroppen får arbeta, ofta utan ryggstöd
  • Ståskrivbord – där ingen stol behövs

 

  1. Stöd för armarna ­– att låta armarna vila i rätt höjd är en av de viktigaste delarna i god ergonomi, eftersom de inte bara stöder dina armbågar utan hela överkroppen. Armstöden måste positioneras så att axlarna kan slappna av och armbågarna kan ligga i 90 graders vinkel.
  2. Håll fötterna stadigt på golvet – när du väljer höjd på din skrivbordsstol behöver du försäkra dig om att dina fötter når ner till golvet. Om du dinglar med benen kommer onödig press att läggas på dina ben och nedre delen av ryggen, vilket kan få långsiktiga konsekvenser. Justera noggrant och använd ett fotstöd om det behövs.

 

Tangentbord och mus

the-keyboard_se
  1. Flytta fram utrustningen – din mest använda utrustning, mus och tangentbord, ska placeras så att du kan använda dem utan problem. För bäst ergonomi bör du ha dem på framkanten av skrivbordet. Placeringen kommer att hjälpa dig att hålla armbågarna placerade på armstöden i 90 grader, vilket förbättrar din hållning.

 

  1. Räta ut handlederna – när du skriver är det en nödvändighet att hålla handlederna raka. Om du inte gör det kommer dina handleder att böjas i en lätt vinkel som i det långa loppet kan leda till tillstånd som karpaltunnelsyndrom. Ett jättebra sätt att hålla handlederna raka när du använder tangentbord är att köpa ett vadderat handledsstöd, så att dina handleder är lätt upphöjda hela tiden.

 

Skärm

the-screen_se
  1. Vinkla upp din datorskärm något – för att kunna ta in allt på skärmen mer tydligt bör du vinkla upp din datorskärm något, så att nederdelen är lite närmare dig än vad överdelen är. Det här reducerar också reflektionen från skärmen, vilket minskar risken för huvudvärk och ansträngda ögon.

 

  1. Positionera rätt – du ska varken titta upp eller ner på skärmen – du behöver kunna titta rakt på den. Om du inte gör det löper du risken att överanstränga nacken eftersom du kommer att sitta i en onaturlig position större delen av dagen. En bra riktlinje är att skärmens överdel ska vara i samma linje som dina ögon när du sitter i din stol. På så vis kan du ta in allt du ser med ögonen utan att böja och sträcka på nacken.

 

  1. Anpassa dig efter din syn – ha din datorskärm på ett lagom avstånd från där du sitter och anpassa kontrasten och ljusstyrkan efter hur du vill ha det. Använd ett skärmskydd som anstränger ögonen mindre och gör texten lättare att läsa.

 

  1. 20 20 20-regeln –­ För att skydda dina ögon bör du var 20:e minut vila blicken på något långt bort (ungefär 6 meter) i 20 sekunder. På så sätt låter du ögonen vila och hindrar dem från att bli ömma och trötta.

 

Varför bli ergonomisk?

 

Att skapa en bekväm arbetsplats för dina anställda kan skapa större tillfredställelse i deras arbete och roll på företaget, eftersom de kan komma att känna sig mer omhändertagna och viktiga. Gladare anställda öppnar upp för en mer produktiv arbetsstyrka. Genom att förändra arbetsplatsen till en mer lättillgänglig plats där allt finns inom räckhåll och kräver mindre rörelse för att klara av uppgifter, kan du alltså få en högre kvalitet på slutresultatet. Ju högre arbetsmoral, desto större engagemang och desto högre standard i slutänden.

 

Förutom att god ergonomi kan hjälpa till att höja arbetsmoralen kan det också hålla arbetsstyrkan frisk. Dålig ergonomi är känd för att orsaka besvär och skador, som utan behandling kan hålla i sig både korta och riktigt långa perioder. Till exempel kan användningen av oergonomiska stolar leda till dålig hållning, vilket kan orsaka ryggvärk – ett allvarligt tillstånd som kan leda till sjukskrivna anställda. Att sitta ner under långa perioder kan också ge skadliga hälsoeffekter då det ökar risken för både hjärt-kärlsjukdomar och diabetes.

 

Det finns några enkla övningar för hållningen som du kan göra vid skrivbordet för att hålla kroppen välsmord och avslappnad.

 

  1. Lyft axlarna ­­– ta ett djupt andetag och lyft axlarna till öronen och ner igen.

 

  1. Stor kram – ge dig själv en kram och sträck armarna så långt du kan runt kroppen.

 

  1. Stå upp, sitt ner – växla helt enkelt mellan stående och sittande ställning, utan att använda händerna.

 

  1. Benlyft – lyft upp båda benen under skrivbordet och sänk ner dem igen, för att öka blodcirkulationen.

 

Att vara aktiv på kontoret är också en lösning. Gå över till din kollegas skrivbord istället för att skicka ett e-postmeddelande och välj trapporna framför hissen när du får möjlighet. Att tänka hälsosamt vad gäller kosten är också bra. Försök att dricka mycket vatten hela dagen och introducera mer frukt i dina matvanor, så kommer du med största sannolikhet att må bättre i det långa loppet.

 

Det är enkelt – hälsosammare och gladare anställda kommer att leda till starkare engagemang i arbetsuppgifterna och öka produktiviteten. En ergonomisk arbetsplats är inte bara till fördel för dina anställda, utan för företaget i stort.