Ståplats respektive sittplats – vilket skrivbord är bäst?
Köpguide

Ståplats respektive sittplats – vilket skrivbord är bäst?

Medan ett traditionellt kontor frammanar tankar på anställda som är inhysta i små hytter eller sitter runt öar av skrivbord så har en ny trend vuxit fram. En trend som fått hälso- och hållningsmedveten personal att börja jobba på stående fot vid ett stå-skrivbord under en stor del av arbetsdagen. Om du väger för- mot nackdelar med att investera i sådana skrivbord så finns det mer än trötta fötter att tänka på.

Köpguide för skrivbord

Traditionella skrivbord

Vi må alla ha vant oss vid att huka oss över våra skrivbord för att möta en deadline, trots allt vi hört från våra hälsovårdsrepresentanter. Men ett diagram framför dig, som visar en hälsosam sittställning, leder till att du kan hålla rätt ställning. Vi riskerar knappast att bli kontorets Quasimodo på en natt, men ett extra orosmoln formas utifrån de långsiktiga effekterna av att sitta under längre perioder. Det är en stor anledning till stelhet i muskler och ryggvärk, och det har även kopplats till svåra sjukdomar som diabetes och hjärtsjukdom.

Det finns dock en fördel med att sitta. Om du har tagit en joggingtur runt parken under lunchen vill du troligen vila i sittande ställning när du kommer tillbaka till kontoret. Vila och återhämtning efter träning är en viktig fördel du får från att sitta, särskilt om du följer pekpinnarna i sitt-diagrammen. Att sitta håller nämligen fysisk stress på låg nivå och det håller dig fräschare. Att sitta är särskilt viktigt om du är gravid, har ytliga blodkärl eller andra slags fysiska tillstånd.

Det är väl värt att investera i en hållningsstol – den är bra för både komfort och stöd. Dessutom kan den hjälpa till att förebygga, och till och med förbättra, eventuella rygg- eller nackproblem som orsakats på grund av dålig hållning.

Tips: Vi är inte alla stöpta i samma form, så välj inte en stol som är det heller. Den perfekta stolen kan ställas om till din höjd och räckvidd, med lutningsfunktion och höj- och sänkbara armstöd. Du bör kunna lägga dina armar i nittio graders vinkel på ditt tangentbord. Om din budget inte tillåter att stolar byts ut så kan du istället fundera på ett ländstöd eller en vinklad sittkudde till din nuvarande stol.

Stå-skrivbord

När du sitter vid ditt skrivbord hela dagen – och till och med när du blir kvar där under lunchrasten – så kan det kännas som en psykisk såväl som fysisk börda. Så hur kan flytten till ett stå-skrivbord kännas mer befriande?

De fysiska fördelarna med att jobba vid ett stå-skrivbord är lika många som de psykiska – de som känner sig stela i benen efter timmar i sittande ställning kan märka en minskning av den känslan, medan många även har påstått sig vara mindre trötta när de jobbar vid stå-skrivbord.

En omedelbar fördel är att du känner dig mer koncentrerad och fokuserad – och när du lider av skrivkramp hjälper en stående position till att få blodet upp till hjärnan, och kan därför orsaka snilleblixtar istället för att sitta ner och nöta problemet i sittställning. Det finns även en förbränningsfördel i att stå istället för att sitta eftersom din kropp bränner mer fett per timme när du står.

Det finns dock några nackdelar: Om du lider av effekterna av dålig hållning så är det bättre för dig att jobba i en stol. Att stå under längre perioder med dålig rygg kan orsaka ännu mer belastning på din ryggrad, vilket leder till fler problem på lång sikt. Du behöver också ett par bekväma skor för att minska obehag medan du står – eller så kan du prova att arbeta utan skor, även om det kanske inte är praktiskt på ett kontor med mycket folk.

Tips: Ett ställbart stå-skrivbord bör ställas in så att din datorskärm är ungefär 50 cm från dina ögon. För att enkelt kunna se vad som är på skärmen bör du kunna titta rakt fram eller aningen nedåt. Ditt skrivbord bör vara i en höjd så att dina armbågar kan vila i nittio graders vinkel. Laptopanvändare bör fundera på att använda ett externt tangentbord och mus snarare än att sträcka sig mot skärmen för att skriva.

Det bästa av båda världarna

Från den ena positionen till den andra, det är självklart lite av en utmaning i början med att gå från att sitta och arbeta till att stå upp. Men det finns fördelar med att använda dem båda under dagen. Försök att hitta din perfekta balans genom att byta mellan de två ställningarna för att se vad som passar dig bäst. Börja med 20 minuters sittande, följt av 20 minuters stående, och ta en paus på 15 minuter efter två timmars arbete. Om du ska på ett snabbt möte, med en enda sak på agendan, så kan du undvika att känna dig slö genom att stå – det hjälper blodet att pumpa runt, minimerar förhalning och kan hjälpa kreativiteten att flöda.

Det kan vara bra att ha ett skrivbord för stående ställning och ett för att sitta vid, men när det är ont om utrymme är det kanske inte möjligt. En ställbar arbetsstation och ett väggmonteringssystem kan vara lösningen här: dessa produkter låter dig jobba på samma ställe i sittande eller stående ställning närhelst du känner för dig. Det är en något dyr lösning, men genom att ha möjligheten till att välja så kan du minimera obehag och värk från att vara i samma position under lång tid.  Det är värt att investera i det, för ökad produktivitet och mindre sjukfrånvaro.

Tips:  Ditt skrivbord behöver två nivåer – en för din skärm och en för ditt tangentbord – så att du inte överanstränger nacke och armar. Storleken på ditt skrivbord bör lämna tillräckligt med utrymme för att kunna stå bekvämt och titta på skärmen. Den behöver också ha utrymme för andra kontorstillbehör som mappar, telefon och brevkorg. Vad du än beslutar dig för, se till att lösningen passar dig och dina kollegor.