8 enkla tips för en hälsosammare arbetsplats
Tips & Tricks

8 enkla tips för en hälsosammare arbetsplats

För många av oss är det helt enkelt ett faktum att vi spenderar mer vaken tid på jobbet än vi gör hemma (såvida du inte jobbar hemifrån). Förutom vanlig arbetstid är det många av oss som också äter, umgås och till och med sover på kontoret.

Med tanke på den mängd tid vi spenderar där oroas en del experter av att vi inte tänker tillräckligt på hur våra arbetsplatser påverkar vårt välbefinnande. Det finns hälsorisker runt varje hörn, från halk- och fallrisker till bakterier som ligger osynliga för blotta ögat på skrivbord och handtag. Det blir också en hel del sjukdagar som tas ut, vilket kostar företagen en förmögenhet.

Med tanke på det så kan det vara lika viktigt att se över kontorets städskrubb som säljmöjligheter. Här är 8 sätt att göra din arbetsplats mer hälsosam:

Här är 8 tips för en hälsosammare arbetsplats

  1. Städa bort spillet omedelbart

    Se till att alltid ha hushållspapper redo för att suga upp och torka eventuellt spill. Kom ihåg: även små pölar kan orsaka halkolyckor och skador. Större pölar eller pågående läckage kan orsaka att mögel bildas, vilket kan leda till allergier och infektioner, så tala alltid om för kontorsadministratören om du ser spill.

  2. Håll dig organiserad och säker

    Använd alltid mappar och andra förvaringssystem för att hålla papper och tillbehör på plats. Tänk dig om en sax låg under en bunt papper och någon försökte ta upp bunten. Det kan resultera i att den personen skär sig. Du kan reducera antalet arbetsplatsolyckor drastiskt genom att vara mer ordningsam.

  3. Säg åt sjuk personal att hålla sig hemma

    Enligt en studie av Environment, Exposure Science and Risk Assessment Center på University of Arizona kan en enda sjuk person på jobbet infektera mer än hälften av alla ytor på ditt kontor innan lunchtid. Det inkluderar telefoner, skrivbord, kopiatorer, handtag, hissknappar och köksutrustning.

  4. Tvätta händerna

    Forskarna i Arizona fann att kontakt med händerna, snarare än hostande och nysande, var värst när det gällde att sprida bakterier och virus på arbetsplatsen. Ha därför alltid handsprit eller antibakteriella våtservetter på kontoret för att minska risken för infektion, särskilt när du kommer till jobbet, innan du går hem och innan måltider. Se även till att du torkar händerna – bakterier har lättare för att fastna på fuktiga händer än på torra.

  5. Rengör skrivbord och andra arbetsytor

    Det är inte bara de gemensamma utrymmena som är i riskzonen. Skrivbord, tangentbord och telefoner är också farozoner för bakterier och de delas ofta av flera personer. Om du tar emot ett samtal, kladdar med en penna eller bläddrar igenom lite pappersarbete medan du äter lunch så får du även bakterier på köpet. Uppmana därför alla att använda antibakteriell rengöringsspray och rengöringsservetter för att hålla sina arbetsytor rena och att hålla lunchen ifrån arbetsmaterialet medan de äter.

  6. Håll gångar fria

    Ordentliga förvaringssystem för kablar och annat kan minska risken för sjukanmälningar på grund av skador. Lådor och elsladdar som ligger i gångar och vid utgångar kan lätt orsaka olyckor. Tänk bara på alla de gånger du gått tillbaka till ditt skrivbord från skrivaren utan att se dig för var du går – det är hur enkelt som helst att snubbla och falla.

  7. Se om även de minsta såren

    Även små sår kan bli infekterade, så ignorera inte små skrap- eller skärsår – se efter dem omedelbart för att förebygga jobbiga infektioner och förlorad arbetstid. Se till att alla vet var förstahjälpen-lådan finns på kontoret, inte bara de som kan första hjälpen (de är på semester ibland, de också). Och kom ihåg att förbandsprodukter har utgångsdatum, så se till att någon regelbundet kollar att allt är fräscht.

  8. Respektera dina kollegors överkänsligheter

    Du tycker kanske att din aftershave, skrivbordsväxt eller skål med jordnötter inte skapar några som helst problem, men kom ihåg att dina kollegor kan ha livshotande allergier mot dem. Respektera alltid dina kollegors allergier, inte bara för att förebygga sjukfrånvaro utan även för att uppmuntra till en trevligare och mer hälsosam arbetsmiljö.

Använd de här tipsen för att skapa en arbetsmiljö där alla trivs och mår bra.