Kontorskrämpor och ergonomiska lösningar
Tips & Tricks

Kontorskrämpor och ergonomiska lösningar

Värk och smärta av olika slag är något vi alla kan uppleva när vi sitter vid skrivbordet åtta timmar om dagen. Men med hjälp av några användbara tips och rätt kontorsutrustning kan problemen snart tillhöra det förflutna.

Ta en titt på vårt praktiska diagram för att identifiera vanliga smärtområden, och ta hjälp av våra lösningar för att förhindra att problemen blir allvarliga.

Så undviker du kontorskrämpor med ergonomiska lösningar

SE-posture-at-your-desk
  1. Hur kan jag minska huvudvärk på jobbet?

Huvudvärk är en vanligt förekommande krämpa på det moderna kontoret och det kan försätta dig ur funktion i flera timmar. För att motverka det här tidsödande problemet har vi några förslag som kan fräscha upp hjärnan och hålla dig fri från smärta.

Först och främst – drick mycket vatten. Uttorkning är inte bra av flera anledningar – migrän och huvudvärk är bara några av de möjliga följderna.

Om det här är ett återkommande problem bör du fundera på om du kan ändra hur din arbetsplats ser ut för att undvika att anstränga dina ögon. Översta kanten på din skärm bör vara i ögonhöjd och du ska sitta rakt framför den, på minst en armlängds avstånd. Om du arbetar på en laptop kanske du ska överväga att köpa ett ergonomiskt laptopstativ som kan hjälpa dig att skapa en hälsosammare arbetsposition.

Genom att anamma det här arbetsplatsupplägget kan du minska ansträngningen för ögonen och undvika huvudvärk.

  1. Hur kan jag undvika kramper i handleden när jag använder tangentbordet?

Många av oss knappar på tangentbordet hela dagarna på kontoret. Det är inte förrän vi börjar känna av det som vi inser att detta kan orsaka handlederna och händerna smärta. Som tur är kan du minska risken för smärta genom att göra några enkla förändringar.

Ett ergonomiskt tangentbord har en ergonomisk design och är utformat för att passa dina händers naturliga position. Det har konturer som låter dina handleder vila på själva tangentbordet. Ergonomiska tangentbord kan hjälpa till att minska påfrestningen och risken för sjukdomar som karpaltunnelsyndrom.

Alternativt kan du överväga att köpa ett ergonomiskt handledsstöd att använda när du knappar på tangentbordet. Kombinera dessa lösningar med att använda en ergonomisk mus för att lindra smärtan när du scrollar. Ergonomiska möss kan också minska risken för ytterligare problem. Om du skriver mycket för hand kan dessutom en ergonomisk penna vara bra.

  1. Vad kan jag göra för att minska ryggvärk på jobbet?

Att sitta ner hela dagarna är inte bra för kroppen, även om det är ett ergonomiskt skrivbord och stolar du använder. En av de vanligaste åkommorna du kan drabbas av är ryggvärk och för att undvika det finns det flera saker du kan göra – det viktigaste är att tänka ergonomiskt. Vad ergonomi är och vad som är ergonomiskt finns det mycket information om.

Sitt rak i ryggen och ta pauser för kortare promenader för att sträcka på kroppen. Att röra på sig kan hjälpa till att släppa på spänningar. Även om det bara handlar om några minuter eller en sväng till kaffemaskinen är en paus från sittandet alltid bra.

För att minska risken för spänningar i ryggen kan du köpa en specialdesignad ergonomisk kontorsstol. Ergonomiska kontorsstolar hjälper till att bibehålla kroppshållningen samtidigt som du sitter bekvämt. Eftersom ergonomiska stolar är justerbara kan de ställas in efter just din kropp och på så sätt förebygga problem.

  1. Hur undviker jag smärta i benen när jag sitter ner på kontoret?

Många upplever smärta och värk i vader och lår när de sitter ner för länge.

Om du är för upptagen för att ta en uppfriskande promenad med jämna mellanrum är det ett måste att ha tillräckligt med utrymme för att sträcka ut benen under skrivbordet när du arbetar. Det sista du vill är att få kramp, så se till att du har utrymme nog att låta dina ben röra sig och hålla blodcirkulationen igång.

Kanske märker du att dina ben inte har rätt position under skrivbordet. Skapa en mer bekväm arbetsmiljö genom att skaffa ett justerbart ergonomiskt fotstöd för att öka blodcirkulationen i benen när du sitter vid ditt ergonomiska skrivbord.

Många kontorsrelaterade krämpor beror på mänskliga faktorer, men de flesta går att undvika. God ergonomi definieras som viktigt på de flesta arbetsplatser och med så många lösningar för ergonomiska kontor tillhands kan du enkelt skapa en hälsosam arbetsplats för dig och dina kollegor.