Så hanterar du stress på jobbet
Tips & Tricks

Så hanterar du stress på jobbet

Många arbetar extra väl under press, men för mycket stress på arbetsplatsen kan ha en negativ effekt på såväl ditt välmående som på arbetsplatsen i stort. Enligt SCB upplever var fjärde förvärvsarbetande svensk fysiska eller psykiska problem på grund av arbetsrelaterad stress. Detta har i sin tur lett till en stor ökning i antalet sjukdagar.

Att helt eliminera stress på jobbet är förmodligen omöjligt, men genom att lära dina anställda hur man hanterar stressiga situationer kan du komma en bra bit på vägen.

Tips för hur du kan hantera stress på jobbet

Mindfulness

" width=

Att vara medveten om vad andra har på sina scheman för dagen hjälper till att hålla både jobbet och stressnivåerna i schack. Då ser du vilka som har för mycket på sitt bord och vilka som skulle kunna rycka in och hjälpa till. Utöver att det här arbetssättet hjälper den som är mest stressad på jobbet öppnar det i bästa fall även upp för en större gemenskap i gruppen.

Att ta många små pauser är ett bra exempel på hur man hanterar stress. När du befinner dig mellan två olika uppgifter kan det vara bra att ta en övergångspaus för att hitta rätt mindset. Om ett möte tog mycket energi kan du behöva ladda upp inför nästa, och om det blev kort om tid före deadline för en uppgift kan du behöva andas en stund för att hitta nytt fokus.

Tai Chi

" width=

Tai Chi är ett bra verktyg för att hantera stress. Det är en långsam rörelsemeditation som passar i stort sett alla och som kan användas för att skapa fokus hos de anställda.

Att anlita en professionell Tai Chi-instruktör som ger lektioner på lunchen eller före jobbet kan få de anställda mer avslappnade. Var dock noga med att hålla aktiviteterna valfria – obligatoriska aktiviteter som dessa kan i många fall få motsatt effekt och öka, istället för att minska, stressen på jobbet. Be alltid dina anställda att höra efter med sin husläkare innan de provar på nya fysiska aktiviteter.

Personalförmåner

" width=

Om du arbetar med stresshantering på jobbet kan det vara bra att fundera på vilka personalförmåner ni ska erbjuda på arbetsplatsen. Om de anställda känner sig sedda och omhändertagna kan det ge en bättre bild av företaget. Förmåner som massage och teamaktiviteter kan motverka arbetsrelaterad stress och stärka gruppen, samtidigt som bilden utåt blir mer positiv.

Flextid är en förmån som gör det möjligt för personalen att hitta sitt eget produktionsmönster. De som har mest energi på morgonen kan utnyttja det fullt ut och börja tidigt, medan de som har en längre startsträcka kan börja sin arbetsdag senare. Många anser att ett jobb med mer flexibla tider skulle kunna minska stress på jobbet.

Att helt enkelt ta hänsyn till varje enskild anställds behov skapar också en mer avslappnad arbetsplats. Det kan handla om att göra skrivbordsplatsen mer ergonomisk eller en så enkel sak som att se till att utrustning och kontorsmaterial finns nära till hands.

Lättare träning

" width=

All form av rörelse främjar hälsan. Träning och rörelse lyfter humöret, så att sitta vid skrivbordet hela dagarna är inte att rekommendera. Uppmuntra dina anställda att ta en kort promenad eller byta miljö för en kopp kaffe i köket istället för att kämpa på när fokus ändå är i botten. Att röra på sig kan göra underverk för både humör och produktion och är ett bra sätt att hantera stress på.

Regelbundna raster

" width=

Att ta en paus från skrivbordet då och då kan minska stress på jobbet. Att springa till kiosken och köpa en frukt, ta en kopp kaffe med en kollega eller småprata i korridoren bör uppmuntras eftersom korta pauser hjälper de anställda att samla energi och vila ögonen från datorn. Regelbundna raster kan dessutom möjliggöra en högre växel när det krävs, till exempel när du tvingas hantera stressiga situationer.

Medveten stresshantering på jobbet är ett måste för varje arbetsgivare som vill bibehålla en glad och produktiv arbetsstyrka. Små förändringar kan ta dig långt på vägen mot att minska stress på jobbet.