Träning på jobbet: Övningar för ett mer aktivt kontor
Tips & Tricks

Träning på jobbet: Övningar för ett mer aktivt kontor

Vi blir allt fler som har stillasittande jobb och efter en lång arbetsdag kan löftet om att svänga förbi gymmet på hemvägen eller att ta en löptur efter middagen snabbt glömmas bort.

Med ett klassiskt åtta till fem-jobb kan det vara svårt att få till träningen, särskilt på dagtid, men det finns flera smarta sätt för att göra din arbetsdag mer aktiv.

Med nya tankesätt och några enkla övningar att göra på jobbet kan du komma långt i din strävan mot ett aktivare liv.

Övningar för ett mer aktivt kontor

Ta trapporna

" width=

Det kan ta emot för stunden, men i det långa loppet kan beslutet att välja trapporna framför hissen förbättra din hälsa och ge dig en mer aktiv arbetsdag. När du tar trapporna sträcker du ut benen, höjer pulsen och ökar blodcirkulationen. Som tack höjer kroppen din energinivå och du presterar bättre.

Ståskrivbord

" width=

Det finns ingen anledning att byta ut stolen mot en pilatesboll eller att omorganisera samtliga anställdas arbetsstationer så att ett löparband får plats – det räcker att erbjuda ett höj- och sänkbart skrivbord. Med ett ståskrivbord får man möjlighet att sträcka på ryggen och den nya arbetsställningen kan öka produktiviteten. Det kan ta ett tag att vänja sig vid att arbeta ståendes, så låt dina anställda ta det lugnt i början för att vänja sig vid den nya arbetsställningen.

Stretchövningar

" width=

Det finns många bra stretchövningar som kan göras vid skrivbordet för att öka blodcirkulationen och minska värk. Det kan kännas löjligt i början, men om du uppmuntrar dina anställda till denna träning på jobbet kommer ni snart att märka skillnad i välmående. Sträck ut benen under skrivbordet, stretcha nacken när du har en stund över och gör enkla stretchövningar för rygg då och då. Det är också värt att se till att ditt skrivbord är ergonomiskt så att du sitter korrekt när du arbetar. Fotstöd, ryggstöd och tangentbord är också hjälpmedel som kan minska arbetsrelaterade problem som smärta och värk.

Tai Chi

" width=

Tai Chi är bra för den mentala och fysiska hälsan och kan dessutom vara ett smart sätt att bli mer aktiv på jobbet. Tai Chi kombinerar djupandning med långsamma rörelser, vilket kan hjälpa dig att bli mer avslappnad och därmed öka produktiveten på jobbet. Testa några enkla övningar på lunchrasten eller bjud in en Tai Chi-instruktör som kan hålla lektioner för de anställda som är intresserade.

Promenadmöten

" width=

Ja, de existerar faktiskt. Promenadmöten är ett mycket bra sätt att kombinera jobb och träning, vare sig det blir en runda på kontoret eller en tur i solen med kollegorna.

Promenaden kan hjälpa till att öka kreativiteten, förbättra samspelet mellan kollegor och motverka de negativa effekterna som ett stillasittande jobb för med sig.

Prata med andra

" width=

Det är så lätt att skicka ett mail när man har en fråga eller ett viktigt dokument att överlämna. Men prova att prata med personen istället. Då får du en paus från skärmen, kan ägna dig åt gammal hederlig office fitness med ett gäng bra stretchövningar på vägen och dessutom förbättra relationerna med dina kollegor.

Använd din lunchrast

" width=

Lunchen är den perfekta träningstiden. Ta en promenad istället för att slänga i dig maten vid skrivbordet framför datorn. Bjud med några kollegor för att lära känna dem bättre eller stick iväg själv för en liten paus. Den friska luften kan minska stress och ett avbrott från kontoret mitt på dagen gör gott för hälsan.

Att införa mer träning i ditt dagliga arbete kan ge många positiva effekter. På sikt kommer du att må bättre av dina nya val – att göra enkla stretchövningar vid skrivbordet, välja trapporna framför hissen och ta den där promenaden på lunchen kommer i slutänden att betala sig i form av bättre hälsa.